Aproape 40% dintre elevii români participanţi la programul PISA au competenţe scăzute de citire
Ministerul Educaţiei Naţionale şi-a lansat „Strategia Educaţiei şi Formării Profesionale din România pentru perioada 2016-2020”.
Înainte de aplicarea programelor, este important de reţinut şi situaţia actuală, precum şi obiectivele care trebuie îndeplinite până în 2020. În momentul de faţă, România se află pe penultimul loc în Europa între ţările participante la programul PISA (Programme for International Student Assessment). PISA este o evaluare standardizată internaţională, iniţiată de către Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD).
În anul 2012, elevii de 15 ani care au participat la evaluarea PISA au obţinut rezultate foarte slabe în comparaţie cu colegii lor din celelalte ţări participante. Astfel, 37.3% dintre elevii români au competenţe scăzute la citire, faţă de 17.8% cât a fost media europeană la acea vreme; probleme cu matematica au 40.8% elevi români, în comparaţie cu 22.1% media europeană; la ştiinţe exacte competenţe scăzute au 37.3% elevi români faţă de media europeană de 16.6%.
O altă diferenţă majoră dintre România şi media europeană este rata de participare a adulţilor în programe de formare pe parcursul întregii vieţi. În anul 2014, procentul românilor care participau la astfel de programe era de 1.5%, faţă de 10.5% restul europenilor. Ţinta propusă de România pentru 2020 este de 12%.