TIFF 2017: Douăsprezece titluri concurează pentru Trofeul Transilvania

La sfârşitul acestei săptămâni debutează cea de-a XVI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF). Festivalul se va desfăşura în perioada 2 – 11 iunie. Competiţia din acest an este dedicată exclusiv regizorilor aflaţi la primul sau al doilea film şi este o veritabilă zonă de conflict: poveşti pe muchie de cuţit, inspirate de evenimente reale sau experienţe personale, situaţii provocatoare şi abordări temerare, fabule morale nuanţate sau extreme, semnate de regizori care îşi asumă riscuri şi despre care, cu siguranţă, se va mai auzi. Dintre cele douăspezece titluri care concurează pentru Trofeul Transilvania, opt sunt debuturi.

„Ca-n fiecare an, mă interesează să descopăr acele voci singulare şi curajoase care nu joacă precaut şi preferă să rişte totul pe o carte. În selecţia din acest an, şocul vine de unde te aştepţi mai puţin, emoţia arde la foc mic, dar efectele ei sunt devastatoare, dilemele morale şi pariurile formale te scot din zona de confort, iar relaţiile de familie sunt puse la grea încercare înainte ca situaţia să se stabilizeze. Adevărurile vieţii şi provocările ficţiunii – aceasta e aventura competiţiei TIFF din 2017”, a declarat Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului.

sursa video: youtube

Chiar dacă România lipseşte în acest an din competiţie, există două prezenţe autohtone în selecţie. Actorul Alec Secăreanu are rolul principal în Tărâmul binecuvântat (God’s Own County), descris de critici ca fiind răspunsul britanic la Brokeback Mountain. Recent premiat la Sundance şi la Berlin, debutul regizorului Francis Lee urmăreşte povestea de dragoste emoţionantă, dar lipsită de sentimentalisme, dintre un tânăr fermier britanic şi un muncitor român. Tot de la Sundance vine şi comedia dulce-amară Familia mea fericită (My Happy Familly), în regia lui Nana Ekvtimishvili şi Simon Gross, istoria unei femei georgiene care, în seara celei de-a 52-a aniversări, decide să-şi părăsească soţul şi să plece de acasă, iscând un mic cutremur familial. Imaginea este semnată de Tudor Panduru.

Un debut provocator este cel al regizorului polonez Bartosz M. Kowalski, care a zgâlţâit din temelii competiţia şi publicul festivalului de la San Sebastian. Un studiu şocant asupra violenţei infantile, Teren de joacă (Playground) este un film inspirat de crima săvârşită de doi adolescenţi britanici a căror faptă a îngrozit întreg mapamondul. O altă abordare deranjantă asupra modului în care sunt afectaţi copiii de violenţa omniprezentă este cea a regizorului israelian debutant Yaniv Berman. Tărâmul celor mici (Land of the Little People) surprinde lupta pentru teritoriu a doi dezertori cu un grup de copii pentru care războiul încetează să mai fie o joacă.

Zeus analizează legătura specială dintre oameni şi şoimi, pornind de la relaţia toxică a eroului cu mama sa. Primul lungmetraj al lui Miguel Calderón, supranumit „copilul teribil al artei contemporane mexicane”, este bazat chiar pe povestea impresionantă care i-a schimbat viaţa. Inspirat de o experienţă la fel de personală, debutul multipremiat internaţional Piatră pe inimă (Heartstone), regia Gudmundur Arnar Gudmundsson, descrie turbulenţele sentimentale care pun la încercare prietenia dintre doi adolescenţi, în decorul spectaculos-glacial al Islandei.

Reuniunea preţ de un weekend dintre o fiică şi tatăl ei care mint amândoi cum respiră generează o farsă adorabilă în Delfinii înoată spre est (Las Toninas Van Al Este), regia Gonzalo Delgado şi Verónica Perrota, semnat de unul dintre co-scenariştii comediei uruguayene Whisky, premiată cu Trofeul Transilvania în 2005. La polul opus, Vremea crizantemelor (Chrysantemums Time), regia Dmytro Moiseiev, ne face părtaşi la odiseea răvăşitoare a unei tinere văduve care trebuie să se confrunte cu pompele funebre, rudele rapace şi propria ei credinţă după ce soţul ei s-a sinucis.

Gloria (Glory), regia Kristina Grozeva şi Petar Valchanov, e o fabulă socială despre dreptate şi manipulare. Recompensat la Locarno cu o menţiune specială, filmul tandemului bulgar premiat la TIFF pentru Lecţia îl are ca protagonist pe un muncitor binevoitor care sfârşeşte prin a fi o victimă a sistemului. În Hounds of Love, terifiantul debut al australianului Ben Young, o adolescentă este răpită şi sechestrată de un cuplu disfuncţional. Rolul extrem de solicitant al tinerei Emmei Booth i-a adus un binemeritat premiu de interpretare la Festivalul de la Veneţia.

De la Berlin vine Simularea (Simulation), primul film al actorului iranian Abed Abest şi, cu siguranţă, cea mai provocatoare propunere vizuală din competiţie. Scenografia abstractizată reprodusă integral într-o cutie neagră generează o doză serioasă de surpriză şi suspans. Filmat aproape exclusiv într-un apartament, Regele fără un ochi (El Rey Borni), regia Marc Crehuet, este o comedie neagră în patru personaje în care tânărul care şi-a pierdut un ochi în timpul unui protest stârnit de criza din Spania se întâlneşte întâmplător cu poliţistul vinovat pentru accident.

Din juriul competiţiei vor face parte, printre alţii, actriţa Clotilde Courau, Prinţesă de Veneţia şi Piemont, care poate fi văzută la TIFF în L’Ombre des femmes, regia Philippe Garrel, criticul de film Geoff Andrew (Sight & Sound), selecţioner pentru BFI Southbank şi consultant pentru London Film Festival, şi regizorul Marian Crişan.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar