TIFF 2018: Primele zece filme confirmate

Primele zece filme confirmate la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, TIFF 2018, vin de la festivalurile de film de la Veneţia şi San Sebastian. Ediţia a XVII-a va avea loc între 25 mai şi 3 iunie la Cluj.

Foxtrot, câştigător al Leului de Argint la Veneţia, este semnat de Samuel Maoz, regizorul filmului Lebanon (Leul de Aur la Veneţia 2009) şi membru al juriului TIFF în 2010. În Foxtrot, Maoz combină drama pe muchie de cuţit şi comedia neagră cu accente absurde într-o fabulă despre destin, prin prisma unei familii isreliene care îşi pierde copilul în conflict. În rolul principal reîntâlnim un actor „perfect capabil să sugereze furtuni de sentimente doar din ochi” (AV Club) – Lior Ashkernazi, văzut la TIFF în Big Bad Wolves şi The Wanderers.

Prezent de două ori în competiţie oficială a festivalului cu Either Way şi Paris of the North, Hafsteinn Gunnar Sigurdssonrevine la TIFF cu Under the Tree, proiectat în secţiunea Orizzonti la Veneţia şi premiat la festivalurile de la Zurich şi Hamptons. Under the Tree este o tragicomedie construită în jurul unui copac mare şi frumos din curtea unei familii, care face umbră fix pe locul de bronzat al vecinilor. Războiul e declarat, iar conflictul escaladează dincolo de orice limite.

Love and Bullets/ Ammore et malavita este un muzical original despre Mafia semnat de fraţii Maretti, prezentat în competiţia oficială de la Veneţia. Plasat în periculosul Napoli şi populat de bande rivale, filmul povesteşte despre înscenarea morţii unui şef mafiot şi incredibila întâmplare ca singurul martor incriminator să fie iubirea demult pierdută, dar deloc uitată, a ucigaşului trimis să facă curăţenie.

Muzică la TIFF 2018 este şi în Nico, 1988, scris şi regizat de Susanna Nicchiarelli, dar filmul biografic despre Christa Päffgen, una dintre muzele lui Andy Warhol şi solistă în formaţia Velvet Underground, este mai mult de atât. Câştigător al premiului secţiunii Orizzonti de la Veneţia, filmul se focusează pe ultimul turneu al artistei şi „funcţionează nu doar ca portretul unei personalităţi complexe, dar arată şi costurile îndrăznelii de a fi nonconformist” (Screendaily). „Preoteasa întunericului” este interpretată magistral de actriţa daneză Trine Dyrholm, iar alături de ea o regăsim şi pe Anamaria Marinca.

Tot din secţiunea Orizzonti vine la TIFF 2018 documentarul-şoc Caniba, câştigătorul premiului special al juriului. Regizat de antropologii Lucien Castaing-Taylor şi Verena Paravel (Leviathan), Caniba explorează cu un curaj extraordinar viaţa canibalului japonez Issei Sagawa şi este „o experienţă inconfortabilă, dar fascinantă” (The Hollywood Reporter).

Distinsă cu Premiul Publicului în cadrul Venice Days / Giornate degli Autori (GDA), precum şi la Festivalul de Film de la Ierusalim, comedia neagră a lui Savi Gabizon, Longing, e povestea unei nunţi improbabile şi a unui unui bărbat care învaţă să devină tată, după ce află de moartea fiului pe care nu a ştiut că îl are.

În Candelaria (Director’s Award în cadrul Giornate degli Autori), regizorul Jhonny Hendrix Hinestroza pune o cameră de filmat în mâinile unui cuplu de septuagenari care trăiesc de pe azi pe mâine, în Cuba, pe timp de criză economică. Cei doi regăsesc pasiunea privindu-se prin ochiul nou al obiectivului, dar jocul devine problematic atunci când filmuleţele lor ajung pe mâna unor dealeri.

De la Festivalului Internaţional de la San Sebastian vine Life and Nothing More, câştigător al premiului FIPRESCI, a cărui imagine o semnează Barbu Bălăşoiu (Sieranevada, Charleston). Este cel de-al doilea film al regizorului António Méndez Esparza (Aqui y allá) care a decis să lucreze doar cu actori neprofesionişti pentru a face radiografia unei comunităţi sărace din nordul Floridei, văzută prin ochii lui Andrew, un tânăr de 17 ani, aflat la primele sale audieri după ce a fost prins spărgând maşini.

„Un film fantastic, alegoric şi profund poetic” (El Mundo), Giant/ Handia, regizat de Jon Garano şi Jose Mari Goenaga, a fost premiat la San Sebastian cu Premiul Juriului pentru povestea plasată în secolul XIX a celui mai înalt om din lume şi faima care dezbină chiar şi cele mai unite familii.

Tot despre fragilitatea familiei vorbeşte şi filmul regizat de argentinianul Diego Lerman, A Sort of Family, câştigătorul marelui premiu la Chicago şi al premiului pentru cel mai bun scenariu la San Sebastian, cu Bárbara Lennie (Magical Girl) în rol principal.

Noi titluri şi secţiuni la TIFF 2018 vor fi anunţate în următoarele săptămâni.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of