Noi reglementări legislative pentru obţinerea documentelor de călătorie

În urma noilor reglementări legislative referitoare la regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, o serie de măsuri au fost luate de autorităţi pentru eficientizarea activităţii de eliberare a paşapoartelor şi reducerea aglomeraţiei.

Principalele modificări legislative care au intrat recent în vigoare se referă la:
Creşterea valabilităţii paşaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele cu vârsta de peste 18 ani;
Modificarea condiţiilor în care poate fi eliberat paşaportul simplu temporar.

În ceea ce priveşte noile reglementări legislative, în legătură cu paşaportul simplu temporar, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunţat că acest tip de paşaport se eliberează într-un termen ce nu poate depăşi 3 zile lucrătoare, doar în situaţii obiective, în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic. Cei care doresc emiterea unui paşaport simplu temporar, trebuie să aibă documente care să justifice urgenţa.

Pentru motive de sănătate sunt acceptate:
● Documente emise de autorităţile medicale, care consemnează necesitatea procurării unei medicaţii din străinătate, necesitatea efectuării unui tratament, a unor investigaţii sau proceduri medicale în străinătate de către solicitantul paşaportului;
● Sunt luate în considerare documentele oficiale care indică faptul că persoana în cauză este programată la o entitate medicală din străinătate, la o anumită dată, pentru efectuarea unui tratament, a unor investigaţii sau a altor proceduri de acest gen.

Pentru motive familiale, solicitanţii trebuie să prezinte documente din care rezultă că o persoană, cu care solicitantul paşaportului are legături de familie, se află într-unul din următoarele cazuri:
● În situaţia necesară şi urgentă de a urma un tratament sau de a efectua investigaţii sau proceduri medicale în străinătate ori de a i se procura medicaţie din străinătate;
● În diverse situaţii de dificultate în străinătate, respectiv: deces, accidente, stare de arest, procese judecătoreşti;
● În situaţii în care este necesară asigurarea asistării sau reprezentării intereselor sale în străinătate.

Pentru motive profesionale sunt necesare:
● Documente emise de entităţi din ţară sau străinătate, din care rezultă necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate a solicitantului, în contextul exercitării atribuţiilor sale profesionale, participări la cursuri, conferinţe sau seminarii.

În lipsa documentelor care justifică necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate, paşaportul simplu temporar se eliberează într-un termen ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare. Paşaportul simplu temporar are valabilitate 12 luni.

Modificările legislative au fost introduse pentru a reduce aglomeraţia de la ghişeele serviciilor de paşapoarte cauzată de numărul mare de cetăţeni care an de an solicită paşaport temporar, fără a avea o urgenţă.

„În perioada 20 – 27 iulie, intervalul de timp ce a trecut de la modificările legislative amintite, la nivel naţional s-au primit 47.314 solicitări de eliberare pentru paşapoarte simple electronice şi 12.055 pentru paşapoarte simple temporare. În aceeaşi perioadă a anului trecut au fost înregistrate 33.601 solicitări de eliberare pentru paşapoarte simple electronice şi 15.970 pentru paşapoarte simple temporare, ceea ce reprezintă o creştere cu 40.81% a numărului de paşapoarte simple electronice, respectiv o scădere cu 24.51% a numărului de paşapoarte simple temporare.
De asemenea, în intervalul 01 ianuarie – 27 iulie a.c. au fost eliberate 796.173 paşapoarte simple electronice şi 287.122 paşapoarte simple temporare, în timp ce, în perioada similară a anului trecut, au fost eliberate 615.155 paşapoarte simple electronice şi 251.171 paşapoarte simple temporare, înregistrându-se astfel o creştere cu 29.43% a celor electronice şi cu 14.31% a celor temporare.” a declarat comisar-şef de poliţie Toancă Mirel, şeful Direcţiei Generale de Paşapoarte.

Pe lângă noile măsuri legislative, programul de lucru la serviciile paşapoarte a fost prelungit cu două ore, acesta fiind acum de la ora 08:30 la 18:30, de luni până vineri. Măsura este valabilă până la 31 august, pentru 30 de judeţe: Alba, Arad, Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Brăila, Botoşani, Brşov, Cluj, Caraş-Severin, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Gorj, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Mehedinţi, Maramureş, Mureş, Neamţ, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Suceava, Timiş, Vâlcea, Vrancea şi Vaslui. Pentru municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, timpul de lucru a fost prelungit pentru primele 3 zile ale săptămânii, programul fiind de la ora 08:30 la 18:30.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of