Ştiri

„Să nu uităm că accesul la pâine pe care îl avem astăzi e o chestie atât de vremelnică…”: Chef Adrian Hădean

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Evenimentul de responsabilizare socială „Nu arunca pâinea” l-a avut ca invitat special pe chef Adrian Hădean, care a vorbit despre combaterea risipei alimentare.

A doua dezbatere pe tema risipei alimentare, din cadrul campaniei de responsabilizare socială „Nu arunca pâinea” a avut loc marți, 29 ianuarie 2019, la Câmpia Turzii. Invitatul special al evenimentului a fost chef Adrian Hădean, care a vorbit despre combaterea risipei alimentare în gospodărie și despre implicațiile economice și sociale ale risipei, văzute din perspectiva proprietarilor de restaurante. Partenerii discuției au fost Răzvan Boșomoiu, managerul general al celei mai noi fabrici de pâine din Câmpia Turzii, Dan Păucean, managerul de producție al fabricii și jurnalistul Ovidiu Blag.

Conform unui studiu Eurostat, în fiecare lună, românii dau pe hrană 27% din cheltuielile de consum, cu mult peste media europeană, care este de 12%.

Adrian Hădean a susținut, în cadrul dezbaterii, că patronii de restaurante trebuie să se implice în mod real în educarea clienților cu privire la reducerea risipei alimentare: „La noi excesul de mâncare înseamnă bogăție. Există preconcepția că nu mergi în restaurante unde ai mâncare puțină în farfurie pentru că se consideră că acel patron e zgârcit și îți pune mâncare puțină. Toată lumea crede că în HoReCa se fac foarte mulți bani. Cine face un business curat face bani puțini și cu efort, iar cel care face un business corect nu face risipă, pentru că știe ce implicații are aceasta”.

Chef Adrian Hădean crede că e extrem de importantă sporirea atenției și la comportamentul de acasă și la risipa din gospodărie, pentru că, potrivit statisticilor, cea mai mare risipă se face în gospodării.

Un studiu făcut de asociația „Mai Mult Verde” a scos la iveală faptul că, în România, cel mai mult se risipesc alimente în: gospodării – 49%, apoi în sectorul industriei alimentare – 37%, în retail – 7%, în sectorul alimentației publice – 5% și în sectorul agricol – 2%. Numai după sărbători, un român a aruncat la gunoi aproximativ 16 kilograme de mâncare, potrivit unui studiu realizat de InfoCons.

● Chef Adrian Hădean: „Cred că trebui să învățăm de la cei care au resurse puține, pentru că noi momentan trăim o perioadă de belșug, pentru că, dacă nu am trăi-o, nu ne-am permite să aruncăm nimic. Dacă vreți și niște cifre, noi acum suntem aproape de opt miliarde de oameni ca populație și sunt patru miliarde de oameni care nu mănâncă decât o masă pe zi. Sunt 800 de milioane de oameni care nu mănâncă nici măcar o masă pe zi, gândiți-vă ce genocid este acesta care este făcut din inconștiență! Trebuie să învățăm să ne formăm niște obiceiuri mai potrivite pentru viața noastră, adică obiceiul de nu a cumpăra trei pâini deodată, dacă nu suntem opt oameni în casă. Să nu uităm că accesul la pâine pe care îl avem astăzi e o chestie atât de vremelnică, hai să nu uităm cum am trăit acum 30 de ani!”.

Risipa alimentară înseamnă și pierderi financiare, mai ales că România se află pe primul loc în ceea ce privește sumele cheltuite lunar pentru hrană. Conform unui studiu Eurostat, în fiecare lună, românii dau pe hrană 27% din cheltuielile de consum, cu mult peste media europeană, care este de 12%.

La eveniment a avut loc un atelier în cadrul căruia mai mulți copii au transformat pâine uscată în rețete delicioase, alături de un bucătar.

În cadrul dezbaterii s-a vorbit și despre nevoia depunerii unui efort sporit pentru a reduce risipa alimentară încă din faza de producție. Fabrica de pâine din Câmpia Turzii investește resurse constante pentru a-și educa angajații cu privire la risipa de pâine.

● Dan Păucean, Plan Manager fabrica de pâine: „Risipa înseamnă în primul rând bani, cu cât risipești mai mult, cu atât pierzi mai mulți bani. Am inventat în această fabrică principiul conștiinței propriei acțiuni. Standardele noastre sunt ridicate și atunci orice deviație de la ceea ce ne propunem să facem generează cu siguranță pierderi. Conștiința propriei acțiuni înseamnă să îți dai seama că o linie care stă cinci minute sau mai mult duce la o dublare a pierderii la finalul procesului de producție”.

Pe lângă informarea despre problema risipei alimentare, pe care o fac deja ambasadorii proiectului: chef Adrian Hădean, Mihaela Bilic și Ioana Macoveiciuc (Prințesa Urbană), s-au început deja discuțiile privind realizarea unui parteneriat cu cei de la Food Waste Combat. De asemenea, se vor oferi burse elevilor și studenților care pot contribui cu idei pentru reducerea risipei alimentare.

● Răzvan Boșomoiu, General Manager fabrica de pâine: „Ne dorim să schimbăm mentalitatea oamenilor, pentru că trebuie să plecăm de la lucrurile elementare. Trebuie să luăm lucrurile în ordinea firească, trebuie să fim conștienți de cât risipim și de cât ne costă, ca mai apoi să începem schimbarea. Dorim să începem schimbarea încă de la cei mici și probabil avem o șansă să schimbăm ceva la generațiile următoare”

Tocmai pentru a întări această convingere, la eveniment a avut loc un atelier în cadrul căruia mai mulți copii de la Casa de tip familial „Căsuța Bucuriei” au transformat pâine uscată în rețete delicioase, alături de un bucătar.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x