Chef Adi Hădean este unul dintre invitaţii evenimentului Târgul de Meserii, care va avea loc mâine, 28 septembrie, între orele 10:00 – 18:00, la Cluj Arena.
Ce va face copilul meu mâine? Aceasta este una dintre întrebările pe care şi le pun frecvent părinţii, iar frământările lor se accentuează în momentul în care copiii termină gimnaziul. Aceasta este şi întrebarea la care vor încerca să dea răspuns organizatorii Târgului de Meserii (Clubul Francofon de Afaceri din Cluj), împreună cu invitaţii lor, în cadrul unei dezbateri publice care va avea loc joi, 28 septembrie, de la ora 16:30, la Cluj Arena, etaj 1. Dezbaterea va trage practic concluziile unei zile care stă sub semnul descoperirii „Soluţiilor pentru viitorul tău!„, adică a celor care îşi doresc, se gândesc, sau, dimpotrivă, nu au habar că ar putea să opteze pentru învăţământul tehnic şi profesional.
Târgul aduce laolaltă oferta educaţională în domeniu cu cererea practică, reală, din companiile din regiune, îi pune în contact direct pe angajat şi angajator, pe firmă cu viitorul absolvent de studii tehnice/profesionale.
Pe lângă cele două categorii de public, Târgul de Meserii îşi propune să fie o sursă de informaţie, de inspiraţie şi de convingere pentru o a treia categorie de public, care este, de multe ori, liantul între celelalte două: părinţii. Astfel, ei vor avea ocazia să se convingă de avantajele absolvirii de către copiii lor, a unei forme de învăţământ vocaţional.
„Deziderabilitatea socială este unul dintre aspectele care, de multe ori, îi determină pe părinţi să aleagă pentru copiii lor studiile universitare. Mai exact, societatea valorizează, mai degrabă, un absolvent de facultate decât un bun profesionist. Şi, uite aşa, avem pe piaţa muncii multe diplome, dar puţini specialişti. Astfel, cu certitudine, o nouă perspectivă cu privire la a învăţa o meserie este mai mult decât binevenită, dar cred că ar fi util ca aceasta să fie însoţită de o popularizare în rândul părinţilor de adolescenţi, a importanţei descoperirii vocaţionale. Părinţii sunt ca o hartă pentru copiii lor: e important să îi ghideze, dar nu e nevoie să le arate drumul. La fel este şi în ceea ce priveşte meseria: e important să îi susţină în alegerile lor, nu să le impună o profesie”, spune psiholog dr. Raluca Anton.
De acord sunt şi sociologii, care dau însă vina şi pe istoricul profesional al părinţilor, dar şi pe lipsa de implicare a cadrelor didactice. Acestea sunt o parte din concluziile unei cercetări derulate în ultimii doi ani în 30 de şcoli profesionale, de către o echipă de la Universitatea Babeş Bolyai, din Cluj-Napoca. Ei au intervievat deopotrivă elevi, cadre didactice, inspectori şcolari şi angajatori. Proiectul, finanţat prin grant de la Ministerul Educaţiei, a avut drept scop înţelegerea felului în care se raportează la muncă, inclusiv la antreprenoriat, tinerii din învăţământul vocaţional.
„Echipa proiectului PASIM (un acronim pentru: Perspectivele tinerilor asupra schimbărilor intervenite în natura şi semnificaţia muncii) a desfăşurat interviuri şi focus grupuri cu peste 250 de elevi din învăţământul profesional. Majoritatea au ajuns în şcoala profesională cu o foarte vagă imagine despre ce presupune meseria, cu un mare deficit de imagine şi fără modele de reuşită. Istoria profesională a părinţilor e, de multe ori, discontinuă, marcată de şomaj, migraţie şi munci precare, unde identitatea profesională e incertă. De aici, dificultatea de a sprijini copiii în a face alegeri informate. Liceele tehnologice reuşesc, de multe ori, să construiască o atitudine pozitivă faţă de învăţământul profesional. Reuşita lor depinde, însă, mai mult de implicarea personală a cadrelor didactice, decât de structuri care să faciliteze acest process. De exemplu: dotări vechi, manuale depăşite la disciplinele de specialitate şi inexistente la materiile de cultură generală, absenţa olimpiadelor pentru învaţământul tehnic şi a altor forme de validare socială importante pentru tineri”, spune conf. univ. Maria-Carmen Pantea, sociolog, profesor asociat la Universitatea Babeş Bolyai, coordonator al proiectului PASIM.
Rezultatele complete ale cercetării vor prezentate în cadrul dezbaterii „Ce va face copilul meu mâine?”. Un model de reuşită este Adi Hădean, a cărui reorientare profesională a reprezentat calea către descoperire şi satisfacţie personală, dar şi o poveste de succes la nivel internaţional.
„Suntem în plină criză de personal în industria de ospitalitate şi, ca din orice criză, apare şi o mare şansă. Susţin de câţiva ani o şcoală de bucătari pentru copii care nu-şi permit să-şi susţină singuri studiile şi vă zic sigur că avem speranţe. Copiii aceştia ai mei gătesc la finalul unui an de şcoală mai bine ca mulţi bucătari cu ştate vechi şi, cel mai important, sunt curioşi şi vor să înveţe şi mai mult. De fapt, despre asta este o meserie, nu despre o diplomă. Sigur, contează şi ea, dar contează dacă în spatele ei este suficient de multă curiozitate, ambiţie şi dorinţă de progres. E loc de mai bine, doar trebuie să avem ce pune în el”, spune Adi Hădean. El le va împărtăşi sfaturi practice tinerilor care vor fi prezenţi la atelierele experimentale organizate în cadrul Târgului de Meserii, între orele 10:00 şi 13:00.
Programul Târgului de Meserii:
10:00 – 10:30 – Conferinţă de presă;
10:30 – 11:00 – Deschidere cu vizitare de stand-uri şi ateliere;
10:30 – 13:00 – Ateliere experimentale adresate copiilor/elevilor (I);
13:00 – 14:00 – Prânz;
14:00 – 16:30 – Ateliere experimentale (II);
16:30 – 18:00 – Dezbatere cu tema „Ce va face copilul meu mâine?” – adresată profesorilor şi părinţilor, moderator: Andreea Pietroşel (RFI România).
Evenimentul este organizat cu susţinerea Primăriei Cluj-Napoca, a Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj şi în parteneriat cu: Inspectoratul Teritorial de Muncă – ITM Cluj, CCIFER – Camera de Comerţ şi Industrie Franco-Română, DWNT – Clubul Oamenilor de Afaceri de Limba Germană din Transilvania de Nord, BEROBA – Asociaţia Româno-Belgiană a Oamenilor de Afaceri, Consulatul General al Ungariei la Cluj-Napoca, Consulatul Onorific al Suediei la Cluj-Napoca.