ALOPEDI 0364-917, serviciul gratuit de sfat medical telefonic de urgenţă al Spitalului de Copii Cluj-Napoca a împlinit în luna iunie doi ani de activitate.
În acest interval de timp, peste 21.000 de părinţi au primit sprijin prin intermediul sfatului telefonic oferit de medicii Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii, respectiv recomandări cu privire la îngrijirea la domiciliu a copilului bolnav şi la momentul în care acesta are nevoie de evaluare medicală faţă în faţă, în cadrul serviciilor de urgenţă.
În ceea ce priveşte frecvenţa apelurilor serviciului de sfat medical telefonic ALOPEDI 0364-917, Consiliul Judeţean Cluj a informat că s-a constatat o creştere considerabilă a numărului acestora. Astfel, numai în primele cinci luni ale acestui an creşterea a fost de 50% comparativ cu acelaşi interval al anului 2016, respectiv aproape 5.000 de apeluri în 2017 comparativ cu puţin peste 3.000 de apeluri în perioada ianuarie – mai 2016. Totodată, demn de apreciat este şi faptul că, deşi numărul apelurilor a crescut semnificativ, procentul copiilor care au putut fi îngrijiţi exclusiv la domiciliu, doar urmând recomandările medicului de gardă de la ALOPEDI, s-a menţinut constant, la 68.8%, astfel încât doar pentru opt copii a fost solicitată intervenţia la domiciliu a Serviciului de Ambulanţă. Referitor la simptomele care au determinat efectuarea apelului prin intermediul serviciului ALOPEDI, cele mai frecvente cazuri au fost cele de febră, respectiv 962 de apeluri, urmate îndeaproape de problemele respiratorii, cu 860 de apeluri.
Edificatoare în acest sens este şi perioada minivacanţei de Rusalii când, în intervalul 1 – 5 iunie, ALOPEDI 0364-917 a fost solicitat de 192 de părinţi. Dintre aceştia, 140 au beneficiat de recomandări la domiciliu şi doar 52 dintre copii au necesitat evaluare medicală faţă în faţă, în cadrul serviciilor de urgenţă. Principalul motiv pentru care părinţii au apelat serviciul de sfat telefonic ALOPEDI a fost febra, cu 50 de apeluri, problemele respiratorii, respectiv răceala comună şi tusea precum şi problemele digestive, în special diareea. În acest interval, majoritatea apelurilor au provenit din judeţul Cluj iar 92 de apeluri au fost din alte judeţe, accesibilitatea la reţeaua primară de sănătate fiind limitată în această perioadă.
Serviciului de sfat medical telefonic a fost înfiinţat, iniţial, ca şi serviciu de sfat medical pediatric dedicat zonei metropolitane Cluj-Napoca. Cu toate acestea, profesionalismul medicilor care asigură funcţionarea acestui serviciu telefonic gratuit a determinat o creştere a adresabilităţii acestuia, astfel încât, în momentul de faţă, aproape 50% dintre apeluri sunt primite de la părinţi aflaţi în alte judeţe, cele mai multe dintre acestea fiind din Bucureşti, Braşov, Prahova şi Alba. De asemenea, în primele cinci luni ale anului 2017 s-au primit un număr de 29 de apeluri telefonice de la părinţi din afara ţării.