Noi măsuri pentru dezvoltarea asistenţei medicale comunitare

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Asistenţa medicală comunitară reprezintă un proces menit să asigure accesul persoanelor din categorii vulnerabile la servicii medico-sociale.

Noile măsuri luate de autorităţi au în vedere dezvoltarea serviciilor medico-sociale orientate pe nevoile comunităţii şi profilul demografic al acesteia, creşterea accesului la servicii medicale, la programe, servicii şi acţiuni de sănătate publică, furnizate la nivelul comunităţilor, în special persoanelor ce aparţin grupurilor vulnerabile.

O parte din activităţile desfăşurate în domeniul asistenţei medicale comunitare se referă la:

– Furnizarea de servicii medicale de profilaxie către membrii comunităţii;
– Servicii de promovare a sănătăţii în comunitate prin educaţie pentru sănătate în legătură cu cei mai importanţi determinanţi ai sănătăţii (stil de viaţă sănătos, atitudine faţă de sănătate şi faţă de de serviciile medicale, planificare familială şi sănătatea reproducerii, nutriţie, asigurarea unui mediu sănătos);
– Identificarea riscurilor pentru sănătate şi a persoanelor şi grupurilor vulnerabile din punct de vedere medical sau social;
– Consilierea medicală şi socială, în limita competenţelor profesionale;
– Direcţionarea şi monitorizarea accesului persoanelor vulnerabile către serviciile medico-socio-educaţionale;
– Asistenţa la domiciliu a gravidei, nou-născutului şi mamei, a pacientului cronic şi a vârstnicului, complementar asistenţei medicale primare, secundare şi terţiare;
– Asistenţa medicală de urgenţă în limita competenţei profesionale.

Conform Executivului, beneficiarii acestor servicii sunt, cu precădere, persoanele vulnerabile din punct de vedere medical sau social, cu accent pe populaţia din mediul rural şi grupurile vulnerabile (persoane cu nivel economic sub pragul sărăciei, aflate în şomaj, cu afecţiuni cronice, cu risc de excluziune socială etc.).

Finanţarea cheltuielilor de personal pentru asistenţii medicali comunitari şi mediatorii sanitari, precum şi cheltuielile determinate de aplicarea standardelor minime de dotare se asigură din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sănătăţii. Autorităţile locale pot contribui din surse proprii la finanţarea cheltuielilor de personal şi pot angaja şi alte categorii de personal care furnizează servicii medicale, sociale sau educaţionale, cu asigurarea finanţării cheltuielilor acestora din surse proprii şi cu încadrarea în bugetul aprobat, dar sunt şi responsabile de acoperirea cheltuielilor pentru bunuri şi servicii necesare întreţinerii şi funcţionării centrelor comunitare integrate.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *